En helt vanlig girkasse med mange fordeler

Er du ute etter raske girskift, masse kjøreglede og lavt forbruk og utslipp? Da bør du prøvekjøre en bil med dobbeltclutch automatgir. Den gir sømløse girskift siden det neste giret alltid ligger klart til bruk. Grunnen er at bilen selv tar seg av clutching og giring i det som i utgangspunktet er en manuell girkasse.

Våren 2015 lanserte Hyundai sin nyutviklede DCT automatgirkasse og stadig flere av våre modeller kommer nå med denne teknologien.

Hvordan virker dobbeltclutch automat?

DCT automatgir er en modifisert manuell girkasse hvor små elektriske motorer gjør gire- og clutchejobben for deg. Når bilen girer kobler en motor clutch og en annen motor girer.

DCT har to separate clutcher. Den ene betjener gir med ulike tall (1, 3, 5. og 7.) og den andre betjener like gir (R, 2, 4. og 6.). Det betyr at neste gir alltid ligger klar i girkassen, uansett om man girer opp eller ned. For sjåføren oppleves DCT som en myk og sømløs automatkasse.

Både automat og manuell giring

DCT automatgir blir vanligvis benyttet som en fullt automatisk girkasse. Om ønskelig kan man også bestemme giringstidspunkt selv, mens selve girskiftet utføres av DCT automatgiret.

Hva er fordelene med DCT?

Hyundais DCT automatgirkasse har alle fordelene som et manuelt gir med direkte og effektive girskift, samt komforten til det tradisjonelle automatgiret. Dette bidrar til raske girskift, lavere forbruk og utslipp - og masse kjøreglede.

I dag kan du få Tucsoni30 og i40 med denne girkassen. IONIQ Hybrid, som kommer til Norge i høst, vil også bli utstyrt med DCT.

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut