Dette må bilen din gjennom for å bli sikkerhetsklarert

Alle nye biler må gjennom en rekke sikkerhetstester før de får rulle ut på veiene, men hva er det som egentlig sjekkes?

Euro NCAP, som står for The European New Car Assessment Program, er en av de viktigste organisasjonene som tester bilers sikkerhet. De kjøper biler anonymt og gjennomfører uavhengige tester, før de lager sikkerhetsrapporter om bilene. Euro NCAP sjekker ikke hastighet og drivstoffeffektivitet - det eneste de bryr seg om er hvor trygg en bil er om den er involvert i en kollisjon.

De kjører ulike tester som er så virkelighetsnære som overhodet mulig for å kunne fastslå hvor sikker bilen er. Og det gjelder ikke bare bilens evne til å tåle påvirkningen av en kraftig kollisjon, de tester også bilens ulike sikkerhetsaspekter, og kvaliteten på varselsignaler og hjelpesystemer.

Må holde følge med teknologien

Euro NCAP kjører mange tester for å fastslå hvor sikker en bil er, og omfanget av testingen blir stadig utvidet og endret for å holde følge med teknologien. En bil som ble tildelt fem stjerner for fem år siden oppnår sannsynligvis bare to stjerner i dag. Det er fordi dagens sikkerhetsteknologi er mer sofistikert med flere avanserte funksjoner enn hva den var for bare fem år siden.

En av metodene som brukes av Euro NCAP er kollisjonsdukker. De menneskestore dukkene har kroppene full av sensorer, og disse forteller oss hva som trolig vil skje med en ekte person hvis han eller hun hadde vært utsatt for en kollisjon.

Slik testes bilene

Det finnes ulike tester som moderne biler må gjennom og bestå for å oppnå en topp sikkerhetsmessig vurdering.

Slagtester:

Under slagtester vurderes bilens elastisitet. Her testes kollisjonsputer, setebelter og bilens generelle strukturelle styrke.

Bil-til-bil sidekollisjon tester hvordan en bil ville beskyttet sjåføren og passasjerene dersom bilen blir truffet av et annet kjøretøy fra siden. En stor, tung robot krasjer inn i siden av bilen og eventuelle skader registreres av sensorene på kollisjonsdukkene.

Bilene blir også testet i en bil-til-objekt test. Her testes hva som skjer hvis du mister kontrollen over bilen og sklir sidelengs inn i et tre eller en lyktestolpe. Forskjellen på denne testen og bil-til-bil sidekollisjon er at her er det bilen som beveger seg, og ikke objektet som bilen krasjer med.

 

Elektronisk stabilitetskontroll:

Elektronisk stabilitetskontroll er en funksjon som bidrar til å hindre skrens, noe som gjør den til en svært viktig del av bilers sikkerhet. Stabilitetskontrollen hjelper føreren å opprettholde kontroll over bilen og bidrar til å unngå eller redusere alvorlighetsgraden ved en kollisjon. Denne funksjonen forbedrer bilens stabilitet ved å detektere og redusere tap av trekkraft.

 

Skiltgjenkjenning og beltepåminnelse:

Euro NCAP tildeler høyere score til biler med skiltgjenkjenning som minner deg på hva fartsgrensen er på en bestemt veistrekning, og beltepåminnelse som piper hvis du ikke har festet setebeltet.

 

Forgjengerbeskyttelse:

Denne testen simulerer kollisjoner med fotgjengere, voksne og barn, og vurderer hvor godt bilens design beskytter dem.

 

Beskyttelsessystemer for barn:

Euro NCAP vurderer hvor godt en bil kan beskytte et barn i barnesete i baksetet. I denne testen krasjtester de kollisjonsdukker som ligner på små barn i alderen 18 måneder til tre år.

 

Nakkesleng:

En kollisjon kan forårsake alvorlige nakkeskader, men sjansene er store for at dette kan reduseres hvis bilen er riktig designet. Denne testen tester bilens interiørfunksjoner, og deriblant bilens hodestøtter.

 

Hvem får hvor mange stjerner?

I dag er det slik at større biler kan, og bør oppnå fem stjerner, mens mindre biler i mange tilfeller har toppscore på fire stjerner. Dette skyldes ikke at mindre biler er usikre, snarere tvert imot er de sikrere enn noen gang. Grunnen er at EuroNCAP stiller svært strenge krav til aktive sikkerhetssystemer for å oppnå fem stjerner. Disse er imidlertid både fordyrende og teknisk avanserte, og er dermed ikke vanlig på mindre og rimeligere biler foreløpig.

 

Tucson med fem stjerner i Euro NCAP   IONIQ med fem stjerner i Euro NCAP

Fakta om NCAP

Selv om New Car Assessment Program (NCAP) ble innført i 1979 i USA, så var det ikke før tidlig på 1990-tallet at et lignende initiativ fant veien til Europa med etableringen av European Experimental Vehicles Committee (EEVC). EEVC var en gruppe som ble støttet av regjeringer og forskningsorganisasjoner over hele Europa for å fremme forslag til testprosedyrer rundt bilkrasj. The Department for Transport foreslo ideen om en britisk NCAP basert på dette og i 1997 ble Euro NCAP dannet.

 

Her kan du lese mer om sikkerhetssystemene i Hyundais modeller
(trykk på linken og deretter på knappen Sikkerhet):

Santa Fe

Tucson

IONIQ

H-1

i10

i20

i30

ix35 Fuel Cell

i40

 

Hyundai nyhetsbrev

Registrer din e-postadresse her:

Gyldig e-postadresse må fylles ut